2009年10月14日星期三

蝴蝶效应

前两天晚上,我百般无聊,就在PPS点击一部我想看很久的戏,《蝴蝶效应》(The Butterfly Effect)。

看了以后,只能用“非常震惊”来形容那时当下的心情。这部戏里所要表达的人生哲学甚至是超过我思想的范围之内,让我在瞬间领悟了非常多的东西。我还记得当时,我还三次拍手以示明白和了解这套戏的一些想表达的东西。

在我看完这部戏后,久久不能自已,躺在床上翻来覆去,一直去回想刚才这部戏里所有的点点滴滴,然后把自己假设成主角,让自己去感受整部戏的气氛。

故事描述的是一个男主角(埃文)遗传了爸爸的一个能力,就是能改变自己的历史。由于他有间歇性失忆症,有一次,他无意间读了他的日记,发现了他可以回去童年,看回他以前所失忆的片段。

为了证明他所看到的是事实而不是幻觉,他去找了以前心爱的女朋友,想了解当时的情况,可是却勾起了他女朋友的伤心回忆,隔天他女朋友竟然自杀了。

埃文非常难过,就回去想要改变历史。他原本以为他的安排可以皆大欢喜,怎知他改变历史后却产生了连锁反应,让他错手杀了他的儿时玩伴,进了监狱。

他在监狱里过得非常痛苦,所以他又回去改变历史,希望可以把历史改好,让他有更美好的生活。可是他越改越糟糕,
不是杀死无辜的人,就是女友离他而去,要么自己干脆就成残废,或关进了精神病医院。甚至,有一次他回去找爸爸讨论这件事的时候,他爸爸说了一句经典的:“We can't play God, unless we sacrifice ourselves”

当故事已经发展到不能收拾的地步时,他做了一个尝试,
那就是回到孩童时代,在他和他未来女友第一次见面的时候,恶狠狠的对她说:“你要是敢靠近我,我就杀了你和你全家。”结果,他的童年就再也没有那位女朋友的出现,也没有不愉快的事情发生了。

这部戏对我来说,是我们有生之年应该要看的一部戏,尽管我看到有一幕破绽是违反了蝴蝶效应的定论,可是却无损这部戏的精彩度。

听说这部戏有四个不同版本的结局。我在想,如果我是那个主角,我甚至可以制造更多的结局,不过这又何必呢?

“如果上帝给你一个机会回到过去修改你的历史,你会回去改变吗?”

2 則留言:

  1. We can't play God, unless we sacrifice ourselves.
    Who says, anything is better than nothing.
    Who knows, the price of that anything.
    We can't change the past.
    Then how can we change the future?
    Coz what we will have tomorrow, all depends on what happened yesterday.

    I met you, a beautiful and wonderful love started growing in my heart.
    But it hurt you, it hurt everyone I care, it brought only sadness and broken hearts.
    I went to the past, trying every way to work it out.
    And I found, the perfect beginning, for the perfect ending, was that
    I never fell in love with you, you never fell in love with me.
    We said hi, and we said bye, just like we never met before.

    回覆刪除
  2. it is a very nice movie, wat happened in the movie is beyond time frame based logical thinking. If you are inside the movie, how can you differentiate when is the real world,and when is the world exists only in your mind?
    Maybe it is not the matter of real world or virtual world, just think of what we feel, and what we want to feel?
    how can the boy know whether he owns the special ability or suffers from lunacy?
    He cant figure it out, because he is inside the world, none is outside the world, thats y none can say either he is insane or genius~~~

    just skl, no offense~~~
    haha

    回覆刪除